Hand met to-do-lijst

1 Ritueel voor monsterlijke focus

Monsterlijke focus. We zijn er allemaal van tijd tot tijd naar op zoek. We hebben focus nodig om de dingen te kunnen doen die leiden tot het resultaat wat we willen hebben. Hoe zorg je ervoor dat je elke dag een routine krijgt die je helpt om een monsterlijke focus te behalen? In dit artikel lees je hoe je dit kunt ontwikkelen en vasthouden.

Als jij op zoek bent naar focus omdat je regelmatig ervaart dat je dag voorbij is terwijl er nog grote taken op je todo lijst staan, dan is dit een goed artikel voor jou.

Het feit dat we (steeds) vaker met dit verschijnsel te maken hebben is niet geheel aan onszelf te wijten. Dus voordat je jezelf op de kop geeft, lees even verder.

Wat is focus?

We leven in een tijd waarin we beginnen te lijden aan ‘Informatie Obesitas’. De snelheid en hoeveelheid informatie overstijgen onze mogelijkheden om deze informatie te processen.

Mensen zijn evolutionair ingericht om op prikkels en afleiding te reageren. We hebben honderden miljoenen jaren overleefd door het ontwijken van gevaar en het benutten van kansen. Deze evolutie heeft ons geprogrammeerd om afgeleid te raken wanneer er iets in onze omgeving gebeurd.

Grote taken nemen veel mentale energie in beslag, energie die je veelal in de ochtend beschikbaar hebt. Afleidingen weerhouden ons ervan om goed geconcentreerd en met focus aan dingen te werken die een beroep doen op de mentale energie die je hebt.

Ik geloof dat een sterke focus ontstaat vanuit het weten (of voelen) waarom je de dingen doet die je wilt doen. In deze blog heb ik beschreven waarom het belangrijk is om van groot naar klein toe te werken in alles wat je doet.

Wat doet die drukte met je?

Stel je het volgende eens voor. Je staat op het vliegveld van Schiphol. Te midden van alle reizigers, gates en vliegtuigen die komen en gaan vraag jij je af waarom je hier staat.

Drukte

Foto: Anna Dziubinska

Als je niet hebt besloten waarom je op het vliegveld moest zijn, is het onmogelijk om het juiste vliegtuig te kiezen. Raar voorbeeld natuurlijk, omdat maar weinigen zonder concreet doel naar Schiphol zullen rijden. Je maakt vooraf een plan zodat je op het juiste moment het juiste vliegtuig kan nemen.

Als je niet hebt besloten waarom je de dingen doet die je doet, zal je gekozen worden door het werk wat op je afkomt. Je wordt dan onderdeel van andermans plannen en bent reactief op wat er om je heen gebeurd. Gek genoeg is dit je feitelijke natuur.

Dit maakt de ‘waarom’ vraag de belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen. Hieruit volgt al het andere. Het helpt je te bepalen ‘wat’ er moet gebeuren. Wat moet er gebeuren om op vakantie te gaan naar Zuid-Amerika? Met wie ga ik daar naartoe? Wanneer ga ik deze reis aan? En ‘hoe’ (vliegtuig) ga ik daar naartoe?

Gek genoeg zie ik het vaak andersom. Mensen bevinden zich in het dagelijks leven te midden van een druk vliegveld. Collega’s, vrienden, partner, gezin, email, telefoon, social media. Er gebeurt van alles en ze vragen zich af ‘hoe’ ze het allemaal moeten managen. Ze realiseren zich dat ze niet weten welk vliegtuig ze moeten pakken, dus stappen ze maar ergens in.

Focus model Jon RIjlaarsdam

De voorwaarden voor een sterke focus

Focus: draai het eens om

Draai het eens om. Vraag jezelf af waarom je hier bent en wat je wilt. Vervolgens zullen dingen helder en logisch worden. Laat je niet kiezen door het werk wat op je afkomt maar kies zelf het werk omdat je besloten hebt waarom dat nodig is.

En dan nu om het praktisch te maken. Ervan uitgaande dat je weet waarom je de dingen doet die je doet, kan het nog steeds een uitdaging zijn om hieraan vast te houden. Vanwege je natuur, weet je nog?

Dit is een dagelijks focus ritueel

Het volgende ritueel helpt je om de mentale energie aan het begin van de dag om te zetten in productiviteit:

1.    Begin aan het einde

Om te zorgen dat je de dag productief begint en je de mentale energie benut op het ideale moment, begin je de dag ervoor. Zorg ervoor dat je ’s avonds alles afsluit wat er nog openstaat. Actielijsten, email, terugbelverzoeken. Je wilt geen openstaande taken meer in je hoofd of in je systeem hebben. Dit neemt mentale ruimte (RAM) in en zorgt ervoor dat je minder focus hebt de volgende dag.

2. Prioriteer ’s avonds

Besluit welke dingen er de volgende dag moeten gebeuren om vooruit te bewegen in je belangrijke projecten. Benoem niet meer dan 3 acties die je de volgende ochtend direct gaat doen voordat je verzand in de werkelijkheid van afleiding.

Drie dingen lijkt niet veel. Als je 5 dagen 3 dingen per dag doet die echt impact maken dan zijn dat er 15 per week. 60 per maand. Dan maak je impact. Vast wel.

Neem hiervoor elke avond 10-15 minuten. Blijf dit volhouden gedurende 3 maanden en je hebt een nieuwe routine te pakken!

3.    Schrijf het op

Zorg ervoor dat je deze 3 dingen fysiek opschrijft. Door het fysiek op te schrijven plant je een mentaal zaadje in je hoofd. Je zal beter in staat zijn om de volgende dag op te staan en deze taken uit te voeren voordat je aan iets anders begint.

Als je gelooft in de lieve productiviteit-fee dan mag je het briefje ook onder je kussen leggen tijdens het slapen. Laat me dan wel even weten hoe dit voor je werkt? ….;-)

Neem je briefje de volgende ochtend in je hand, lees het hardop aan jezelf voor en stop het in je zak voordat je begint met werken. Leg het als enige afleiding voor je op je bureau.

4.    Sluit je af

“Alles wat je aandacht kan krijgen, krijgt je aandacht”. Wees ervan bewust dat als de dag begint, er allerlei ‘energykillers’ je aandacht zullen vragen. Mail, whatsapp, telefoon, collega’s. Geef je mentale energie niet weg voordat je aan je voorgenomen taken hebt gewerkt!

Pak aan het begin van de dag je papier erbij en ga voor die grote taken. Laat je niet afleiden. Make sh*t happen!

Afleiding zal er altijd zijn en wordt ook alleen maar meer. Voor belangrijke taken die veel Focus nodig hebben is er energie nodig. Zorg ervoor dat deze energie niet verloren gaat door het toepassen van dit ritueel.

Wil je zorgen dat je een waterdicht systeem hebt waarbij je de openstaande taken niet in je hoofd gaat bewaren? Ga dan naar deze pagina voor het eerst volgende seminar waarin ik je leer hoe je dat doet.

2 antwoorden
  1. Astrid Peters
    Astrid Peters zegt:

    Hoi Jon, goed artikel! Lekker duidelijk, die stappen. Analoog opschrijven terwijl je jezelf afsluit werkt erg prettig hè? Al die pushberichten en ‘moetjes’…. Ik heb er zelf inmiddels een gewoonte van gemaakt om alles wat (handig doch panisch) in m’n brein oppopt als “PRIORITEIT, NU!” op een papieren to-do lijst te schrijven. Gewoon hatseflats, alle projecten door elkaar, incl. privézaken zoals ‘een backup maken van m’n harde schijf’. Daarna codeer ik dit – op goeie dagen – met kleur en plan ik het in m’n elektronische agenda in. Geeft veel rust en één plek om de boel te verzamelen. Het is mijn papieren control center.

    Hoe doe jij dit?

    Beantwoorden
    • Jon
      Jon zegt:

      Hallo Astrid, bedankt voor je leuke reactie. Het is precies wat je zegt; we krijgen allerlei moetjes en prio’s door ons belangrijke werk heen. Ons brein vindt dat maar wat lastig omdat we op deze manier veel meer prikkels krijgen dan waar we van nature (evolutie) voor zijn gemaakt. Regel 1 is niets meer in je hoofd bewaren. Regel 2, creëer overzicht. Papier heeft nog steeds een ‘magische’ werking op ons, de dynamiek van hand en pen op papier is ongeëvenaard. Ik gebruik het voor mijn dagboek en mijn 3 dingen die mijn dagelijkse monsterlijke focus nodig hebben. Daarnaast maak ik gebruik van ToDoist, een digitaal systeem die precies doet wat jij omschrijft en overal synchroniseert. Ik kan zelfs met 1 druk op de knop van een mail een taak maken! Daarnaast gebruik ik Braintoss wat een hele handige app is waarmee je even snel ‘on the go’ informatie naar jezelf kunt sturen zodat je dat later kunt verwerken. Alles om mijn hoofd leeg te houden en aandachtig te blijven bij het’NU’. Succes Astrid, zo te horen ben je goed bezig!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *